Lana, žebříky, planžety i beranidla používají brněnští strážníci, když se potřebují neodkladně dostat k lidem v nouzi. V loňském roce využili oprávnění ke vstupu do bytu osmačtyřicetkrát a zachránili tím jedenačtyřicet osob ve vážném ohrožení zdraví nebo života.
Pouze ve dvou případech se volání ukázalo jako planý poplach, při pěti výjezdech už bohužel nebylo možné přes veškerou snahu uvězněným osobám pomoci.
Nejčastěji strážníci otevírají byty a domy starších nebo hůře pohyblivých lidí, kteří doma upadli, poranili se nebo zkolabovali. Na linku 156 zpravidla volají příbuzní, které důchodci nekontaktovali ve smluvenou dobu, případně sousedé zneklidnění tím, že své známé již dlouho nepotkali na chodbě ani na ulici. Často jsou iniciátorem zásahu pracovníci sociálních služeb, jimž se nedaří kontaktovat klienta.
Strážníci pro tyto účely vozí speciální vybavení, jako jsou výsuvné žebříky a slaňovací soupravy, díky kterým se do bytů dostanou oknem nebo přes balkóny a terasy. Po lanech se hlídky spouštějí od sousedů anebo přímo ze střechy.
Pomáhaly i osobní alarmy
Strážníci za uplynulý rok napočítali rovněž 66 ostrých zásahů u osob, které stiskly tísňové tlačítko na svém osobním alarmu a přivolaly si tak pomoc přes operační středisko Městské policie Brno. Osobní alarmy ve formě přívěsku nebo náramku slouží jako telefonní přístroj, na nějž mohou strážníci v případě spuštěné výstrahy okamžitě zavolat.
Ve chvíli, kdy se potvrdí, že se důchodce nebo hendikepovaný člověk ocitl v nouzi, vyjíždí na místo nejbližší hlídka vybavená rezervním klíčem. Provoz Centra tísňového signálu městské policie zahrnuje i rozsáhlou obslužnou činnost. Speciálně vyčlenění pracovníci kontrolují u klientů funkčnost zařízení a radí jim, jak s ním správně zacházet. Mimo jiné strážníci z těchto zařízení přijali v roce 2016 celkem 2067 planých poplachů. Celkem tedy osobní alarmy vyslaly vloni na operační středisko 2133 signálů nouze.
U zákroků bývá často nezbytná spolupráce zdravotníků, v některých případech asistují při otevírání bytů i hasiči.