logo

Pražští záchranáři si slavnostně převzali nová vozidla pro lékařské i záchranářské posádky

pha msk olk zlk jhm pak khk vys lbk jhc ulk kvk plk pha stc

Třicet nových záchranářských a deset lékařských vozů objednala v letošním roce Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy. První dodané vozy, po dovybavení přístroji a pomůckami, a po proškolení posádek, vyjedou do ulic do konce roku. Další budou následovat začátkem roku 2019. Sanitkám ve čtvrtek odpoledne požehnal Dominik kardinál Duka.

„Vozidla zásadním způsobem přispějí k udržení vysokého standardu poskytované péče pacientům, zachování excelentních dojezdových časů a obnově vytíženého vozového parku při maximální bezpečnosti pro naše posádky. Nahradí sanitní vozidla z let 2007 – 2009, která v náročných podmínkách pražské dopravy najezdí až 6 tisíc kilometrů měsíčně,“ uvádí ředitel ZZS HMP Petr Kolouch.

Všech 30 nových vozů pro výjezdové skupiny rychlé zdravotnické pomoci (RZP) je typu Mercedes Sprinter s tzv. skříňovou nástavbou, která se svými vlastnostmi osvědčila jak z hlediska bezpečnosti v náročném pražském provozu, tak i dostatečným prostorem pro práci posádek.

„V souladu s dlouhodobým strategickým plánem chceme dosáhnout toho, že v roce 2021 bude pražská záchranka vybavena 80 moderními sanitními vozy RZP, jejichž stáží nepřesáhne 6 let a tachometr 300 tisíc kilometrů,“ říká Jan Doubrava, náměstek ředitele sekce technicko – provozní.

Sanitky splňují certifikaci jakosti ISO pro oblast výkonu přednemocniční neodkladné péče. Jsou vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou a motory o výkonu 140 kW, které splňují emisní normu Euro 6.

Vybavení záchranářských sanitek, na jehož výběru se podílely přímo i posádky, připomíná mobilní jednotku intenzivní péče. Všechny vozy mají ve výbavě vedle monitoru životních funkcí, plicního ventilátoru nebo kyslíkové terapie také polohovatelný hydraulický stůl, který zajišťuje pacientovi bezpečný a pohodlný převoz včetně odpružení pro eliminaci otřesů při transportu pacientů s úrazy páteře.

Nově je pro snadnější manipulaci s nosítky při jejich nakládání a vykládání zdravotníkům k dispozici natahovací systém. Toto zařízení, které ocení nejen ženy, jež u pražské záchranky v provozu rutinně pracují už třetím rokem, je v České republice prozatím ojedinělé.

Součástí výbavy je i systém výkonné klimatizace, který udržuje optimální podmínky pro uchovávání léčiv i převozu osob. K vybavení patří rovněž tzv. „schodolezy“ – tedy skládací přepravní křeslo, vybavené transportními pásy, usnadňující transport pacienta v několikapatrových domech bez výtahů.

Dodavatelem třiceti kusů vozidel RZP se na základě veřejné zakázky stala společnost BAUS-AT CZECH s.r.o. Hodnota zakázky činí 122 milionů korun. To je konečná cena, jež zahrnuje DPH i kompletní přístrojové vybavení.

Deset nových SUV vozů typu Mercedes GLE pro výjezdové skupiny rychlé lékařské pomoci (RLP) nahradí v provozu stávající vozidla používaná od roku 2008. Dodavatel je společnost Mercedes-Benz PRAHA s.r.o., celková pořizovací cena byla 24,7 milionu korun včetně DPH. Vozidlo je dodáno včetně zdravotnické zástavby dle požadavků z provozu. Tyto vozy s automatickou převodovkou a trvalým pohonem všech čtyř kol jsou aktuálně rozmisťovány na základny.

Výjezdové skupiny RZP a RLP pražské záchranky fungují v tzv. systému rendez-vous, kdy za pacientem vyráží lékař v rychlém SUV osobním voze a na místě se setkává s posádkou záchranářů RZP. Pokud není po ošetření pacienta nutný jeho doprovod do zdravotnického zařízení, posádka RLP je k dispozici pro další pacienty v nouzi. Tento systém, který umožňuje efektivní využití lékařů, byl zaveden do provozu v roce 1987 v Praze a později se rozšířil i do zbytku republiky.

Bc. Jana Poštová, ZZS HMP