logo

Turecký řidič kamionu neřešil ani dobu jízdy, ani povinné přestávky, jeho jízdu ukončila hlídka OŘD

pha msk olk zlk jhm pak khk vys lbk jhc ulk kvk plk pha stc

Řidiče „kočírujícího“ náklaďák déle než je zdrávo odhalili v pátek dopoledne policisté z oddělení řízení dopravy pražské policie. Ten nakonec musel zaplatit tučnou kauci.

V pátek, nedlouho před jedenáctou dopoledne, si policisté oddělení řízení dopravy dopravní služby pražské policie všimli na ulici Kbelská tureckého náklaďáku, který následně zastavili k silniční kontrole.

O tureckých řidičích je totiž všeobecně známo, ale nejen o nich, že si s takzvaně sociálními předpisy, tedy s dodržováním dob jízd a dob odpočinků, nelámou až tolik hlavu. A i v tomto případě se policisté nemýlili.

Jen pro upřesnění, řidič mezinárodní kamionové dopravy smí během pracovního týdne ujet 56 hodin. To znamená, že denně smí za volantem strávit maximálně 9 hodin řízení, 2x v týdnu si smí tento pracovní výkon mimořádně prodloužit na 10 hodin.

Kontrolou tachografu ale policisté zjistili, že devětatřicetiletý turecký řidič z necelých 72 hodin strávil celých 49 řízením. Navíc výstup z tachografu prokázal, že kontrolovaný nedodržoval ani základní doby přestávek a odpočinků.

Mezi jednotlivými dny by měl totiž každý řidič mít například 9 hodin odpočinku, které si ale kontrolovaný zkracoval na tříhodinové minipauzy, které dle zákona nelze v žádném případě vnímat jako plnohodnotný odpočinek.

Jen na vysvětlenou. Na přiložených fotografiích jsou zachyceny kontrolní listy tachografu devětatřicetiletého řidiče. Na těch lze vidět červeně vypsané nedostatky. Některé z nich jsou označeny jedním, nebo dvěma vykřičníky, které simbolizují a upozorňují na ty nejzásadnější a nejvážnější chyby v dobách řízení a odpočinků.

Policisté ale z tachografu vyčetli ještě další jiné anomálie. Jednou z nich bylo například to, že tachograf byl během zmiňovaných dvaasedmdesáti hodin několikrát odpojen od zdroje napájení, což ale řidič nebyl schopen policistům jakkoli relevantně vysvětlit.

Čtečka tachografu také ukázala, že ještě v Turecku ujelo kontrolované nákladní vozidlo během dvaceti hodin celých 1500 km bez vložené karty řidiče do tachografu. Je tedy otázkou, zda těchto několik set kilometrů odjezdil právě kontrolovaný řidič ještě těsně před tím, než vyjel na cesty po Evropě, nebo zda to byl řidič jiný.

Nicméně výsledek kontroly byl takový, že policisté devětatřicetiletému řidiči uložili kauci ve výši 100.000,- Kč a do doby jejího splacení zajistili i předmětný kamion.

K četnosti výskytu takovýchto řidičů hazardérů na našich komunikacích lze říci, že je nyní tato situaci o poznání uklidněnější. Za poslední kalendářní měsíc odhalili policisté oddělení řízení dopravy, specializující se na takové kontroly, šest řidičů hříšníků. To je o přibližně dvacet problematických řidičů méně, než tomu bylo ve stejném období v loňském roce.

por. Mgr. Tomáš Hulan, Policie ČR

darky