Úterý 15. října bylo pro celníky z Vysočiny plodné. Po záchytu důmyslně pašovaných cigaret zde se hlídky v terénu se za podpory analytického oddělení zaměřily i na neuhrazené pokuty dlužníků za dopravní přestupky, které dříve předaly k vymáhání celní správě městské úřady. V síti uváznul polský kamion jehož provozovatel dlužil na pokutách 297 tisíc korun. Celníci od řidiče na místě vybrali celou dlužnou částku.
Přetížená nákladní vozidla jsou postrachem nejen pro ostatní účastníky silničního provozu, ale také pro rozpočty obcí, které se následně potýkají s poškozenými silnicemi a vysokými náklady na jejich opravy. Poměrně vysoké pokuty za dopravní prohřešky související s přetíženými vozidly vyměřují přepravcům kompetentní orgány, nejčastěji příslušné odbory dopravy městských úřadů s rozšířenou působností v rámci příkazního řízení.
Ne vždy je ale vyměřená částka nakonec připsána do příslušných rozpočtů. Zejména zahraniční přepravci se nezřídka zdráhají pokuty platit. V případě, že dlužná pokuta není v termínu správnímu orgánu uhrazená, je případ předán Celní správě ČR k vymáhání v rámci tzv. dělené správy. A to byl i případ zastaveného polského kamionu převážejícího dřevo. Jeho pohyb po území České republiky měli v hledáčku celní analytici už nějakou dobu.
„Mobilní hlídky v terénu v rámci svých běžných činností a ve spolupráci s analytickým oddělením včera zastavili nákladní vozidlo, jehož provozovateli byly v minulosti vyměřeny čtyři pokuty v rozmezí 9 až 130 tisíc korun. Od řidiče této dlužné přepravní firmy jsme na místě vybrali souhrnnou částku 297 tisíc korun,“ uvedl vedoucí oddělení Analýzy a informační podpory Celního úřadu pro Kraj Vysočina mjr. Mgr. Pavel Šťáva.
Od začátku tohoto roku vybrali vysočinští celníci v terénu dlužné pokuty v 590 případech a v souhrnné částce 2,78 milionu korun. Celní správa ČR disponuje systémy a nástroji umožňující dlužníky efektivně odhalovat v terénu a nedoplatky na místě vymáhat. Jedním z nich je i zákonná možnost odebrat registrační značky od vozidla dlužníka či přiložit tzv. botičku a zabránit tak v jeho další jízdě. A to do doby, než bude evidovaný dluh zaplacen. Tuto pravomoc celníci získali novelou zákona o celní správě účinnou od ledna 2022.