Začátek druhého týdne působení českého Air Policingu na Islandu přinesl po několika letech našim letcům součinnost s loďmi hned několika námořnictev NATO. Jednalo se o francouzskou fregatu Languedoc, dánskou patrolovací fregatu Thetis a cvičení se účastnilo i nejnovější plavidlo islandské pobřežní stráže Thor. Zapojily se i vrtulníky – a to nejen ze zmíněných fregat.
„Byli jsme osloveni, zda bychom nechtěli participovat na tomto cvičení, které se konalo na moři přibližně 80 km jihozápadně od Islandu,“ popisuje zapojení českých gripenů velitel českého kontingentu podplukovník Jaroslav Tomaňa. Primárním úkolem našich letců bylo provést simulované napadení fregaty Languedoc, která patří mezi nejnovější plavidla francouzského námořnictva. Lodě této třídy jsou adekvátně vybavené proti napadení ze vzduchu a právě připravenost jejich osádek mohly u Islandu prověřit české stroje JAS-39 Gripen.
Naši piloti si zase mohli procvičit manévry při nízkém letu nad mořem. „Gripeny mají nejnižší hranici letu nad mořem 30 metrů, ale protože nelétáme nad mořem tak často, zvolili jsme bezpečnější variantu s minimální výškou letu 100 metrů,“ vysvětluje jeden z účastnících se pilotů major Tomáš Merta. Dodává, že francouzské námořnictvo mělo přesně připravený scénář profilů jednotlivých letů tak, aby co nejlépe procvičilo schopnost obrany proti útoku ze vzduchu.
Cvičení mělo poměrně široký záběr – od asistence a evakuace osob z jednotlivých lodí vrtulníky a motorovými čluny přes nácvik požárního poplachu až po součinnost námořnictva s letectvem. Například mladí dánští námořníci si vyzkoušeli poplach při napadení ze vzduchu a seznámili se s možnostmi zbraní na obranu proti vzdušným cílům.
Přínos krátkého, ale velice „hutného“ cvičení vystihl velitel francouzské fregaty Languedoc: „Společný výcvik nám přinesl řadu výhod a pozitivně na nás zapůsobily šikovné manévry vašich letadel, vaše schopnosti a profesionalita.“