Dětské chichotání, opilecké žvatlání a hartusení, nadávání nejhrubšího zrna, či výplody, za které by se nemusel stydět ani samotný H. CH. Andersen – i takové hovory musejí operátoři tísňové linky 155 vyslechnout a nechat tzv. propadnout sítem.
Tento rok zatím přijali středočeští zdravotničtí operátoři na lince 155 zhruba 198 tisíc hovorů, z nichž mnoho bylo velmi vypjatých – často doslova o život. Je však smutné, že operátoři řeší také mnoho hovorů, kdy nejde o stav nouze, ohrožení zdraví a života. Tito volající, jejichž telefonáty by se daly označit jako zneužití linky, si záchranka pracovně dělí do několika skupin.

Středočeští záchranáři získali svůj slavnostní prapor a převzali 11 nových vozů
„Prozváněči“ jsou ti volající, kteří opakovaně prozvánějí linku 155 a aniž by něco operátorovi řekli, zavěsí. Od jednoho takového volajícího se může jednat i o desítky telefonátů denně. Letos už bylo takových hovorů přijato/nepřijato 15 500.
Ve skupině „prudičů“ jsou ti, kteří zavolají, ale jejich telefonát trvá maximálně do 10 sekund. Zanadávají, a poté, co mají pocit, že operátorce dostatečně „zpříjemnili“ den, zavěsí. Do dnešního dne jich evidujeme za letošek 22 999.

Vlastní rukou – sebevraždy pohledem středočeských záchranářů
Další skupinou jsou ti volající, kteří oznámí smyšlenou událost, na jejímž základě vyjede posádka záchranářů, a po příjezdu na místo nenalezne nejen pacienta, ale ani nic, co by nasvědčovalo tomu, že se oznámená událost stala. Takové hovory se dají naštěstí počítat v řádu jednotek.
Poslední skupinou, která záchranáře zatěžuje nejvíce, jsou tzv. notoričtí pacienti, kteří volají linku 155, i když není ohroženo jejich zdraví, ale znají způsob, jak operátorovi podat informace, aby k nim byl nucen záchranáře poslat. A tak to mnohdy vypadá tak, že si takový pacient zavolá sanitku k bolestem na hrudi, a když k němu přijede posádka, stěžuje si třeba jen na bolest krční páteře, která trvá dva týdny, nebo rovnou záchranářům přizná, že se cítí sám a smutný, že chtěl jen společnost. Toto zneužívání ztěžuje záchranářům pomoc lidem, kteří jsou opravdu ohroženi na životě. Kvůli vytíženosti nejbližších posádek totiž musí k vážným případům mnohdy vyjíždět posádky ze vzdálenějších základen a tím se prodlužuje dojezdový čas sanitního vozu.

Nehody na D5: Řidič slovenského kamionu je stále v kómatu, řidička osobního vozu je v kritickém stavu
Mnohdy tito volající jeví známky značného alkoholického opojení, které mimo jiné operátorům i záchranářům vzhledem k váznoucí komunikaci komplikuje práci. Záchranáři si už o takových pacientech předávají doslova legendární vzkazky, aby své kolegy připravili a varovali. Záchranáři se totiž nemohou nijak bránit – není možné telefonní čísla zlomyslných volajících i přes jejich opakované prohřešky blokovat, a tak jsou v případě, kdy volání přesáhne určitou mez, informace předány Policii ČR.
Takovým opakujícím se zlým snem pro záchranáře jsou dva pacienti (otec se synem) na Nymbursku, kteří se střídají a volají si na střídačku jeden druhému záchranku – smyšlená napadení, střelbu, či náhlou zástavu oběhu. Poslední takový výjezd v tomto měsíci byl na základě informace, že se syn nachází v bezvědomí a nedýchá. Operátorka začala volajícího navádět v resuscitaci a na místo rychle vyjela posádka rychlé zdravotnické pomoci a lékařka ve vozidle rendez-vous. Záchranáři při příjezdu vzali kufry a defibrilátor a spěchali do domu, v jehož dveří pokuřoval starší opilý muž. Na zemi ležel mladší z mužů, který se rozesmál, když se nad ním sklonili záchranáři a oslovili ho. Další zbytečný výjezd k této dvojici, letos už devátý!

Nákladní vůz narazil v Benešově do mostu a do domu, řidič na místě zemřel
Mohlo by se zdát, že s poplašnými telefonáty se to má jako v pohádce s proslulým ovčákem a vlky, ale nebylo by to přesné. Nejspíš to totiž nebudou tito volající, kdo bude postižen důsledky této slaboduché zábavy, ale někdo, o jehož zdraví či životě bude rozhodovat čas, který záchranáři zmarní na zbytečném výjezdu.
Tento konkrétní případ byl předán Policii ČR a bude řešen jako trestný čin veřejného ohrožení.