Policisté integrovaného operačního střediska zajišťují okamžitou reakci a pomoc, koordinují další činnost hlídek v terénu, zjišťují zpětnou vazbu, poskytují informace. Loni přijali 168 235 volání. „Dobrý den, tísňová linka policie, jak Vám mohu pomoci?“ Obdobnou větu slyšelo v Moravskoslezském kraji v minulém roce 168 235 volajících, kteří „vytočili“ číslo 158.
Všechny hovory z linky 158 z Moravskoslezského kraje míří ke zhruba 90 operátorům a operátorkám integrovaného operačního střediska.
Policisté jsou volajícím plně k dispozici ve dne v noci. Jsou to profesionálové na slovo vzatí, kteří musí umět shromáždit potřebné informace, v co nejkratším čase se v nich rychle zorientovat, situaci zanalyzovat a najít efektivní řešení. Tím je zajištění a koordinace následné pomoci. Každou událost sledují a končí až jejím vyřešením, zpětnou vazbou. I díky nim je v reakci na tísňová volání v Moravskoslezském kraji dojezdový čas policistů 7:37 minut, čímž jsou nejlepší v republice.
Připomeneme, že oficiální název bezplatné linky 158, která funguje 24/7, je Národní tísňové číslo 158, a je provozována od roku 1960. Je určena široké veřejnosti pro telefonická oznámení o ohrožení života či zdraví osob, při ohrožení majetku anebo veřejného pořádku. Policisté přijímají oznámení ve vztahu k protiprávnímu jednání (trestné činnosti apod.), k pohřešovaným či hledaným osobám, různým živelním pohromám a haváriím, dále k dopravním nehodám a obecně k situaci v provozu.
Při zprůměrování 168 235 hovorů za rok 2024 vychází na den 460 volání (cca o 3% více než v roce 2023). Délky hovorů se liší, od pár sekund až po několik minut. Vyšší frekvence bývá v pátky a v soboty. V tyto dny hlídky častěji vyjíždějí řešit situace do zábavních podniků či v nákupních centrech a je více oznámení o osobních neshodách, nezřídka pod vlivem alkoholu. Totožná situace bývá již tradičně i na přelomu roku. Jeden hovor ale neznamená jeden případ, například k dopravní nehodě či hromadné potyčce volá více osob, založených událostí bylo téměř 108 000. Někteří volající jsou, samozřejmě naprosto pochopitelně, ve stresu, vnímají jinak realitu, nedokážou si vybavit základní, tolik potřebné informace. I na tyto situace jsou policisté připraveni. Vždy ale pomůže mít na paměti, že policista bude po volajícím žádat primárně jméno, místo události, popis situace (co se stalo) a případná zranění. Dle charakteru oznámení se doptá pro zajištění adekvátní pomoci i na další informace.
Samostatnou kapitolou jsou reakce na mimořádné bezpečnostní události týkající se široké veřejnosti (výhrůžky střelbou, oznámení o uložení výbušniny, včetně zveřejnění výhrůžek násilím na sociálních sítích, hromadné dopravní nehody). První větší „zkouška“ operačního řízení byla loni při opatření MSLH IIHF 2024, které se konalo také v Ostravě. Všechny složky a služby policie prošly pak vskutku zatěžkávacím testem při povodních. Policisté byli při této mimořádné události, která zasáhla mnoho lidí v kraji, od první chvíle v první linii pomoci. Operační středisko fungovalo zejména zpočátku v posíleném stavu a první dva dny povodní odbavili operátoři tísňové linky 158 historicky nejvyšší počet volání – v sobotu na 1 000 volání a v neděli 1 500 hovorů. Událostí bylo založeno cca 1 200. Činnost jsme koordinovali s hasiči, zdravotníky a městskou policií, kdy ne jinak je tomu denně při reakci na hovory 158, neboť všechny tyto složky sídlí v jednom místě v Ostravě. U povodní bylo zapotřebí koordinace zásahů a pomoci s mnoha dalšími zainteresovanými, včetně policistů z republiky, dále pak municipality či množství servisních služeb.
Od roku 2022 funguje v našem kraji systém tísňových SMS 158. Měsíčně jich je cca 900, ale ani tyto nejsou zdaleka užívány osobami v tísni. Někteří píšou třeba i milostné texty.
Policista na lince 158 musí být profesionál znalý širokospektrální policejní činnosti, být rozhodný, umět pracovat „pod tlakem“, současně je zapotřebí empatie, vnímavosti a citlivosti. Moravskoslezští policisté takoví jsou a nás těší, že i díky nim máme důvěru veřejnosti. Nicméně lidé se krom tísňových volání dotazují na lince na různé policii nepříslušející záležitosti, například kdy odjíždí tramvaj. Jistá paní se zase slušně policisty optala, jaký je den a s odpovědí, že dnes je čtvrtek, byla velice spokojena, poděkovala a zavěsila. Operátoři zaznamenávají ale také zlomyslná volání, jedná se o jednotky případů. Loni byl rekordmanem muž, který v průběhu pár hodin učinil několik desítek volání. Tyto případy policisté postupují k řešení na Český telekomunikační úřad. Každopádně čas, po který je operátor linky 158 zaneprázdněn zlomyslným voláním, může chybět osobě v ohrožení života.