Policisté varují, před internetovými podvody. Je jedno, jestli si kupujete obnošené oblečení, starší elektroniku, nebo prodáváte hračky po svém dítěti, podvodníci vás mohou překvapit kdykoliv.
O více než dvacet tisíc korun přišel sedmačtyřicetiletý muž z Prahy. Ten se rozhodl přes internet koupit dva hady (Morelia Virides a Corallus Batesii) v celkové hodnotě 450 Euro. Ty nabízel údajný chovatel v hlavním městě Francie. Muž předem uhradil prodávajícímu požadovanou částku. Během následujících hodin obdržel zprávu o nutnosti dodatečné platby za čipování zvířat, aktivaci čipu a náhradní obal. Z toho důvodu postupně v několika částkách údajnému chovateli zaslal dalších přibližně 400 Euro. Celý scénář o nutnosti úhrady dalších nečekaných výdajů však pokračoval. Následně prodejce požadoval uhrazení další částky, a to 50 Euro za přesnou lokaci hadů, tu však již zájemce o koupi zvířat nezaplatil. Od toho okamžiku s kupujícím přestal údajný prodejce komunikovat.
O obdobném případu jsme vás informovali již přibližně před rokem. Jedním z podvedených se tehdy stal i jednadvacetiletý muž z Prahy, který zareagoval na inzerát nabízející prodej jezevčíka prostřednictvím internetového portálu pro chovatele. Komunikace s prodávajícím začala prostřednictvím emailu zcela standardně. Chovatel v komunikaci upozorňoval zájemce, že je pro něj velmi důležité, aby šel pes do dobrého prostředí a k hodným lidem. Inzerát i komunikace byla z počátku důvěryhodná a zcela bezproblémová.
V dalším emailu muž uvedl, že má chov v Itálii a pes mu bude doručen letecky na pražské letiště, kde si ho musí vyzvednout. Peníze za prodej zvířete měl dle dohody zaplatit až při převzetí psa na letišti, s čímž souhlasil. V průběhu domluvené přepravy jej však několikrát informovala letištní přepravní společnost, že došlo k několika problémům. Jako první přepravce požadoval zaplacení vratné zálohy za klimatizovaný přepravní box. Dále přepravce v rámci další emailové komunikace trval na uhrazení očkování, krmení psa a další zálohy na pojištění přepravy zvířete. Veškeré poplatky následně zájemce uhradil převodem na uvedený účet. Přepravní společnost po něm však požadovala další platby, které jim poškozený již odmítl zaplatit. V ten okamžik přestal prodávající a údajná přepravní společnost s mužem komunikovat. Kupující bohužel až po odeslání všech peněz zjistil, že se stal terčem podvodu. Na základě provedeného šetření policisté zjistili, že peníze odešli na blíže nezjištěný účet v Kamerunu, stejně tak jako v mnoha jiných podvodech páchaných na internetu. Celková škoda, která vznikla poškozenému na odeslaných údajných poplatcích, se vyšplhala na více než sto tisíc korun.
Policisté v obou dvou případech zahájili úkony trestního řízení pro podezření z trestného činu podvod, kdy pachateli v případě dopadení a odsouzení hrozí trest odnětí svobody v délce až na dvou let.