Již před lety nastal ve společnosti rozmach elektrokol a elektrokoloběžek, ale málokterý uživatel ví, že je potřeba mít na některé z těchto dopravních prostředků také řidičské oprávnění nebo nově dokonce povinné ručení.
Kdo už o tom ví své, je 42letý řidič “elektrokoloběžky“, který byl ke konci března zastaven u Staňkovic na Lounsku, a to policisty z lounského dopravního inspektorátu poté, co kolem motohlídky měl prosvištět zhruba 80 km/h. Muž řídil elektrickou koloběžku s výkonem 10 080 W, pro kterou je potřeba vlastnit řidičský průkaz skupiny AM nebo B, jelikož je považovaná za moped.
Hlídka kontrolou osoby společně s jeho dopravním prostředkem zjistila, že muž nikdy nevlastnil oprávnění pro řízení motorových vozidel.
Za tuto nerozvážnost mu ve správním řízení hrozí pokuta až 75 tisíc korun, čtyři body a zákaz řízení až na tři roky.
Jak je to s elektrokoloběžkami?
Elektrokoloběžky jsou běžně považovány za kola a k jejich provozovatelům se přistupuje jako k cyklistům, avšak musí mít maximální rychlost do 25 km/hod. a výkon do 1 kW. Jestliže má elektrokoloběžka rychlost vyšší než 25 km/hod. a výkon vyšší než 1 kW, jedná se o malý moped nebo skútr, což znamená, že jde o motorové vozidlo. V tomto případě, kdy se jedná o motorové vozidlo, je nutnost vlastnit řidičský průkaz, a to pro skupiny AM nebo B.
Jak je to s pojištěním u elektrokoloběžek?
Povinné pojištění odpovědnosti z jejich provozu je nově od 1.4.2024 nutné zřídit u motorových vozidel s deklarovanou maximální konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h a také u motorových vozidel s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 14 km/h, pokud jejich provozní hmotnost bude vyšší než 25 kg.