V pondělí 8. června 2020 se mohli řidiči na Liberecku opět setkat s policejním autobusem. Po celý den probíhala dopravně bezpečnostní akce zaměřená na věnování se řízení s využitím pracovního týmu „TOP SPEED TEAM“ a služebního autobusu.
S ohledem na vývoj dopravní nehodovosti a nekázeň některých řidičů nákladních vozidel se policisté zaměřili primárně na způsob jízdy řidičů právě nákladních vozidel, zakázané předjíždění nákladních vozidel v určitých úsecích pozemní komunikace, používání povinného bezpečnostního pásu řidiči, předměty bránící řidiči ve výhledu z vozidla, držení hovorového nebo záznamového zařízení, respektování dopravního značení, technický stav vozidel a všechny formy nevěnování se řízení.
Akce byla zaměřena na dálnici D10 a na silnici pro motorová vozidla č. I/35 a zúčastnilo se ji celkem 12 dopravních policistů.
Tento druh dopravně bezpečnostních akcí se dlouhodobě ukazuje jako vysoce efektivní represivní nástroj Policie ČR zajišťující bezpečnost a plynulost silničního provozu. Takovýto způsob výkonu služby byl se služebním autobusem realizován již posedmé.
„Pro monitorování a dokumentaci dopravních přestupků řidičů nákladních vozidel je využíván autobus, ze kterého policisté skrytě natáčejí protiprávní jednání řidičů v silničním provozu v průběhu jeho jízdy po silnici č. I/35 a dálnici D10. Autobus s výhodou využívá nadhledu a výhodného pozorovacího úhlu policistů pro dokumentaci protiprávního jednání řidičů nákladních vozidel na videozáznam, jelikož některá protiprávní jednání řidičů nákladních vozidel nelze za jízdy z osobního motorového vozidla Policie ČR dokumentovat, protože řidiči nákladních vozidel jsou před pohledem policistů obvykle ukryti ve vysoko nad zemí položené kabině nákladního vozidla. V případě zjištění protiprávního jednání, je informace o zadokumentovaném přestupku předána policejní hlídce za autobusem, touto hlídkou je přestupkové jednání ihned řešeno. Policejní hlídka vždy zastaví řidiče vozidla na bezpečném vhodném stanovišti, provede dechovou zkoušku pro vyloučení ovlivnění řidiče alkoholem a projedná zjištěné protiprávní jednání řidiče“, sdělil kpt. Ing. Jan Frieser, MBA z odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje.
V případech, kdy řidič souhlasí s projednáním přestupku na místě, je uložen příkazový blok, řidiči mají možnost uhradit pokutu na místě kartou s využitím služebního platebního terminálu. V případě, kdy řidič se zadokumentovaným protiprávním jednáním nesouhlasí, je hlídkou vyhotoveno oznámení přestupku, kdy věc posléze projedná příslušný správní orgán ve správním řízení. Správní orgán obdrží jako důkazní prostředek pořízený videozáznam přestupkového jednání.
Policisté odhalili během akce 54 dopravních přestupků, za které uložili pokuty příkazem na místě v celkové částce 27000 Kč.
bezpečnostní pásy 36/16600 Kč
technický stav vozidla 3/2500 Kč
držení hovorového nebo záznamového zařízení za jízdy (mobil) 10/4600 Kč
nezajištěný náklad 1/300 Kč
předměty ve výhlu 1/500 Kč
způsob jízdy 1/500 Kč
nevěnování se řízení 1/1500 Kč
nerespektování dopravního značení 1/500 Kč
Ve dvou případech přestupky policisté oznámili příslušnému správnímu úřadu.
V jednom případě řešili policisté jízdu v protisměru. Kolem krátce před sedmou hodinou večer volalo na tísňovou linku 158 několik řidičů, že se na silnici I/35 ve směru od čerpací stanice Moll u obchodního centra Nisa na Děčín pohybuje osobní vozidlo Renault v protisměru. Řidič projel v protisměru i libereckým tunelem a následně sjel na čerpací stanici Shell v ulici Žitavská, kde jej dostihly policejní hlídky začleněné do akce. Řidič celkem ujel v protisměru 3 km. Policisté provedli u řidiče orientační dechovou zkoušku na alkohol, která byla pozitivní, s naměřenou hodnotou 0,7 promile. Řidiče na místě zadrželi a následoval je na policejní služebnu obvodního oddělení Liberec – Centrum. Policisté případ nyní šetří jako přečin „obecné ohrožení z nedbalosti“.
Nesprávný způsob jízdy byl v období od ledna do května 2020 na území Libereckého kraje nejčastější hlavní příčinou vzniku dopravní nehody. Z celkového počtu 1714 šetřených dopravních nehod v Libereckém kraji byl nesprávný způsob jízdy hlavní příčinou nehody v 871 případech, při těchto nehodách bohužel zemřeli 3 účastníci dopravních nehod, 5 jich bylo zraněno těžce a 120 lehce.
„Z těchto důvodů bude dokumentace přestupků řidičů nákladních vozidel za použití autobusu využívána i nadále, tento způsob dokumentace se osvědčil a přispívá k větší bezpečnosti a plynulosti silničního provozu“, doplnil kpt. Ing. Jan Frieser.