Častým důvodem, proč řidiči policistům ujíždějí, jsou alkohol či drogy, chybějící řidičský průkaz, špatný technický stav auta nebo fakt, že mají zákaz řízení motorových vozidel.
Jedním z nových způsobů pro policisty, jak zastavit ujíždějící řidiče je takzvaný PIT manévr (pursuit intervention technique) – donucovací prostředek k násilnému zastavení vozidla.
Tento nový způsob se nyní policisté z Libereckého kraje učí v praxi na polygonu v Ústeckém kraji poblíž Žatce. Jedná se o nácvik manévru k zastavení vozidla se speciálně upravenými policejními automobily. Tento vzdělávací program, který je financován z Fondu zábrany škod, organizuje Útvar policejního vzdělávání a služební přípravy cestou instruktorů jednotlivých krajských ředitelství. Tento program probíhá celkem na 9 místech v republice.
Většina nových policejních vozidel Škoda Octavia je již vybavena předním rámem, který má několik funkcí. Prioritou je ochrana našich policistů a zejména občanů před zmiňovanými bezohlednýmiými řidiči. Kromě vyřazení pronásledovaného auta z provozu řízeným nárazem slouží rámy také k zablokování stojících vozů nebo odtlačení těžších předmětů při dopravních nehodách nebo po přírodních katastrofách.
Takzvaný PIT manévr je jednou z disciplín, které umožňují kovové rámy na přední části policejních vozů. Při tomto způsobu policisté narazí rámem do zadní části pronásledovaného vozu, který otočí a zastaví. To však vyžaduje zkušenost, přiměřenou rychlost a správné načasování. Manévr se cvičí a jde provést nejen na rovné silnici, ale i v zatáčce. Školením procházejí přednostně policisté z hlídkových útvarů, prvosledových hlídek, obvodních oddělení, policisté vykonávající silniční dohled a také policisté z Pohotovostního a eskortního oddělení. Na polygonu tak získají patřičný výcvik. Předtím však musejí projít všichni profesionalizací řidiče, kdy absolvují e-learningovou teoretickou výuku zakončenou testem a následně absolvují i praktickou část.
Někteří policisté v Libereckém kraji mají již s novým způsobem své praktické zkušenosti. Můžeme zmínit případ z letošního června, který se odehrál na dálnici D10 u Turnova. Šofér bez řidičáku tam ujížděl před policisty více než 200kilometrovou rychlostí. Ohrozil přitom desítky dalších řidičů. Vše nakonec skončilo srážkou s policejním vozem.
Kousek od Turnova policisté auto dostihli. Do cesty se mu postavili s autem s ochranným rámem. Po kolizi už řidič nebyl schopný pokračovat dál a skončil v poutech. Zadržena byla i jeho spolujezdkyně. Paradoxní je, že policisté by si ho zřejmě vůbec nevšimli, kdyby je na sebe neupozornil sám. Hlídka totiž číhala na auto bez dálniční známky, které odhalila mýtná brána u Mnichova Hradiště. Když se blížilo, zapnuli policisté majáky. Jenže současně projíždělo i jiné auto, jehož šofér při spatření policejní hlídky prudce šlápl na plyn a začal ujíždět.
Celou honičku zachytilo i několik palubních kamer. Nebezpečný řidič se o chvíli později, když projížděl kruhovým objezdem v protisměru, střetl s jiným vozem. Naštěstí jen velmi lehce. O pár set metrů dál jeho šílená jízda skončila. Nakonec se ukázalo, že řidič takto zběsile ujížděl proto, že měl zákaz řízení, a dokonce ne jeden.
Vyšetřovatel ho obvinil z přečinu maření výkonu úředního rozhodnutí, protože za volant usedal opakovaně i přesto, že mu řízení motorových vozidel zakázaly dva soudy. Muž skončil za mřížemi. Soud ho poslal do vazby.
Speciálním školením budou postupně procházet všichni naši řidiči ze zmiňovaných útvarů.