V první polovině září 2024 se na opavské policisty obrátila žena s oznámením. Po komunikaci s neznámými osobami jim v důvěře poslala více než dva a půl milionů korun na neznámé účty a tím o peníze definitivně přišla. Poškozené telefonoval muž, údajný pracovník jedné banky, a sdělil jí, že na její identitu neznámá žena požádala o úvěr téměř 300 tisíc korun.
Dále po poškozené žádal, aby mu potvrdila své osobní údaje, což žena odmítla s tím, že ani není klientkou této banky. Volající chtěl tedy vědět, ve kterém bankovním domě má účet, což mu žena sdělila. Řekl jí, že banku upozorní na zneužití jejích osobních údajů s tím, že ji budou následně kontaktovat. Také na ni apeloval, aby pro zdárné ověření, jak mohlo dojít ke zneužití jejich osobních dokladů, o jejich komunikaci s nikým nehovořila.
Po zhruba pěti minutách jí opravdu volala žena a představila se jako pracovnice banky poškozené. Během hovoru ji soustavně ujišťovala, že došlo ke zneužití její identity cizí ženou, která žádala o úvěr. Ubezpečila ji, že ji ještě bude kontaktovat bezpečnostní pracovník banky. Bezpečnostní analytik Jiří, jak se muž představil, ženě tvrdil, že když došlo k prolomení bezpečnostního zabezpečení jejích účtů, může mít pachatel přístup k veškeré hotovosti. Navrhl dva postupy. Jedním bylo zablokovat účet, ale to žena odmítla s tím, že s penězi potřebuje disponovat. Druhým bylo převedení veškerých financí na garanční účty, s čímž souhlasila. Na účty, které ji muž poskytl, převedla nejen své osobní, ale také firemní peníze, celkem více než dva a půl milionu korun.
Dlužno podotknout, že veškerá komunikace probíhala v rozsahu necelé půl hodiny. Všichni volající byli velice přesvědčiví a skvělí manipulátoři. Všechny transakce žena prováděla přes stránky banky, ke které ji tak zvaný Jiří poskytl heslo, a sám zde byl uveden jako bezpečnostní analytik. Během hovoru jí také přišly e-maily, které ji také ujistily o správnosti jejího konání.
Po provedených platbách si dle instrukcí heslo změnila, aby se mohla znovu přihlásit, ale už to nebylo možné. Následně ji kontaktoval „policista“, ale to už bylo ženě zřejmé, že se stala obětí podvodu. Transakce se nepovedlo zablokovat ani přes banku, peníze již byly odeslány. Žena tedy vše oznámila policii.
Opavští kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání zločinu podvodu, kterého se dopustil neznámý pachatel, za což hrozí trest odnětí svobody až na osm let.
Naprosto stejný modus operandi má případ, který na základě podaného trestního oznámení prověřují kriminalisté územního odboru Karviná. Shodou okolností škoda, která byla ženě způsobena, byla také více než dva a půl milionu korun.
Oznamovatelce telefonovala neznámá žena. Představila se jako pracovnice banky a sdělila jí, že má pro ni nachystaný úvěr ve výši 250 000 korun, o který měla požádat. Měla tak učinit osobně a předložit občanský průkaz. Poškozená sdělila, že o žádné peníze nežádala a ani u této banky nemá účet. Neznámá jí tedy „postrašila“, že se zřejmě jedná o podvod, a že ji bude kontaktovat expert, který se touto problematikou zabývá.
Během několika minut jí zavolal muž a přestavil se také jako pracovník banky. Ženě sdělil, že je její bankovní účet ohrožený, protože k němu může mít někdo přístup. Doporučil ji, aby peníze převedla na jiné účty, kde budou v bezpečí, což žena ve více než dvaceti transakcích učinila. Volající ji ubezpečil, že bude mít zřízený nový bankovní účet, ke kterému poslal odkaz a heslo s tím, že účet bude aktivní zhruba za dvě hodiny. Dále ženě řekl, že vše sám oznámí policii, a také poradil, aby si požádala o nový občanský průkaz.
V krátkém čase poškozenou kontaktovali z banky, u které má účet, že evidují podezřelé transakce, a že se zřejmě stala obětí podvodu. Žena přišla o dva a půl milionu korun.
Také karvinští kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání zločinu podvodu, kterého se dopustil neznámý pachatel, za což hrozí trest odnětí svobody až na osm let.
Policie opětovně apeluje na veřejnost k maximální opatrnosti ve virtuálním prostředí. Nereagujte na telefonáty, SMS zprávy, e-maily a další komunikaci, které vás upozorňují na možné napadení vašeho účtu. I když se vám představí jako bankéř či policista, zbystřete pozornost. Banka po vás nikdy nebude požadovat převody peněz na jiné účty nebo žádat o vaše přihlašovací údaje či přístup na účet. Podvodníci jsou v této oblasti opravdu skvělí manipulátoři a umí znamenitě využít obavu, kterou sami vyvolali. Navíc jejich činnost je sofistikovaná, dokáží velice přesně napodobit telefonní čísla či e-mailové adresy.
Nejlépe uděláte, když okamžitě přerušíte komunikaci a tedy sami zavoláte svému bankéře, využijete help linku banky nebo do peněžního ústavu zajdete osobně.